Circuit Zandvoort stond afgelopen weekend in het teken van elektrische auto's.
Circuit Zandvoort stond afgelopen weekend in het teken van elektrische auto's. Wijnand Burger/BDU

Alles over emissievrij vervoer op circuit Zandvoort

Zandvoort

Zandvoort Na het volksfeest en spektakel van de Formule 1 race wordt op het circuit op 23, 24 en 25 september het grootste EV (Electric Vehicle) Experience van Nederland gehouden. De nieuwste modellen elektrische auto’s staan klaar in de pitstraat en iedereen met een rijbewijs mag een rondje over het circuit rijden. Verder kan op de paddock een rondje gereden worden op e-bikes, steps en scooters. Op een speciale baan kan er gekart worden in elektrische karts. 

Maar er is ook de laatste informatie over alternatief vervoer. Er staat een camper, die volledig al zijn eigen elektrische behoefte opwekt via zonnepanelen. Er staan elektrische bestelwagens met een lichtgewicht inrichting. Voor elektrische auto’s is een plug ontwikkeld om bij pech of een ongeval de auto’s veilig te kunnen repareren. Bij een elektrische auto is vaak niet te horen of de motor nog loopt. 

2050 Na 2030 mogen er alleen nog maar elektrische auto’s verkocht worden en na 2050 mogen alleen nog maar auto’s zonder verbrandingsmotor op de weg rijden. Dus ook geen hybride auto’s. “Wel ligt de aanschafprijs van een elektrische auto ongeveer 10.000 euro hoger dan een vergelijkbare fossiele auto,” zegt Sibolt Mulder, beleidsadviseur duurzaam mobiliteit bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Maar na ongeveer 40.000 wordt dat al terugverdient, omdat elektrisch rijden goedkoper is. Vooral ook als je hem thuis oplaad, bijvoorbeeld via zonnepanelen. Ook is een elektrische auto voordeliger in het onderhoud. Dus we proberen met subsidie de aanschaf wat voordeliger te maken. Tegenwoordig is er ook private lease waardoor de aanschafprijs wat wordt verspreid.” 

TE ZWARE ACCU “Waar ik bang voor ben is dat iedereen een te zware accu gaat kopen,” zegt Mulder. “Ritten van 400 kilometer komen in de praktijk bijna niet voor. Alleen op vakantie heb je dat nodig. Dan betaal je gauw 10.000 euro te veel voor een zware accu. Vrachtwagens en de scheepvaart zijn nog niet geschikt voor elektrisch vervoer. Maar we hebben wel een subsidie beleid voor bestelwagens. De grote truckers kunnen misschien beter op waterstof rijden, net zoals de scheepvaart en vliegtuigen. Maar de infrastructuur voor personenwagens is daar nog niet voor aanwezig.”

Er is een nieuwe accu ontwikkeld. “De Byd accu maakt geen gebruik van de schadelijke grondstoffen kobalt en nikkel,” zegt Stefan den Hertog van Byd. “Door de technische constructie van de accu is hij veiliger dan de reguliere accu’s die op de markt zijn. De temperatuurhuishouding is veel beter onder controle. Dus zelfs als de accu beschadigd zou raken bij een ongeval, zal hij niet uit zichzelf ontbranden. Hij is ook compacter, hij neemt ongeveer de helft van de ruimte in van een reguliere accu.”

ONTWIKKELINGEN Er is ook nieuws over auto’s die op waterstof rijden en het opladen van accu’s. Er staat een raceauto de Forze IX, ontwikkeld door de technische universiteit in Delft, die op waterstof rijdt. En op de universiteit van Eindhoven werken studenten aan een systeem om de accu net zo snel op te laden als de tijd die een tankbeurt met benzine kost. 

Door Wijnand Burger 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
advertentie