Veel fietsers stoppen even bij het vogelmeer om van de stilte en schoonheid te genieten. Mariëlle Tukker

Wandelen rondom het Vogelmeer in de Kennemerduinen

Bloemendaal

BLOEMENDAAL Het vogelmeer in de Kennemerduinen ligt er momenteel adembenemend mooi bij. Met prachtig paars bloeiende rattenstaarten en de bezige vogels in het meer is het een mooi tafereel.

Door Mariëlle Tukker

De wandelroute is 5,5 km en duurt circa 1,5 uur, honden zijn er niet toegestaan.

De wandeling begint vanaf het parkeerterrein bij strandpaviljoen Parnassia. Toegang tot Nationaal Park Zuid-Kennemerland is gratis, al is het wel betaald parkeren bij strandslag Parnassia. Bij de ingang is het 1,5 km doorrijden naar het parkeerterrein.

NATTE VOETEN De wandeling begint bij de noordelijke ingang van het speelterrein ‘Hazenwei’. Ga hier tussen de paaltjes door. Op de Hazenwei mogen bezoekers buiten de paden wandelen. Je loopt rechtuit richting het fietspad. Bij de tweede afslag links, kan je de blauwe paaltjes volgen door de natte duinvallei (het Laarzenpad). Hier is ook een omleidingsroute, als je droge voeten wilt houden. Op dit moment is de duinvallei zo nat en staat er zoveel water, dat we kiezen voor de omleidingsroute. Een mede wandelaar kon later beamen dat hij de vallei nog nooit zo nat had gezien als dit jaar. De omleidingsroute is een stukje om, maar een goede keuze dus, als je geen laarzen meegenomen hebt.

(tekst gaat verder onder de foto)

Laarzen mee?

Als je gelukt hebt, zoals wij die dag, kom je hier de konikpaarden of schotse hooglanders tegen, die genieten van het ondiepe water (het water staat net niet op de foto).

De konikpaarden in de duinvallei.

HAZENBERG Aan de andere kant van de duinvallei kan je rechtdoor, of rechts de trap op de Hazenberg op. Hier heb je een mooi uitzicht rondom. De duinvallei, het vogelmeer dat nu paars gekleurd is van de bloemen, maar rechts in de verte ook de torens in IJmuiden. Hier staat een informatiepaneel dat bezoekers meer vertelt over de Hazenberg en de het stuivend duin dat de Bruid van Haarlem wordt genoemd.

Neem de linker afdaling en ga rechts bij het fietspad. Bij de eerste kruising ga je links. Hier is een splitsing, waar je de vogelhut kunt bezoeken. Een leuke plek om je even terug te trekken en te genieten van de watervogels om je heen. Langs en in het vogelmeer kleurt het nu paars door de kattenstaart die hier groeit. Een plant die het best gedijt op vochtige plekken. Het is een prachtig gezicht.

VOGELHUT Na de vogelhut loop je een stukje terug en ga linksaf het duin in. Je houdt het vogelmeer links. Als je eenmaal om het Vogelmeer bent, steek dan het fietspad bij een groen-en-rood paaltje schuin links over, naar een schelpenpad. Na zo’n 500 meter, ga bij een fietspad links een ander schelpenpad op. Na de trap ga je rechtsaf bij de eerste Y-splitsing. Dit is een smal pad. Bij de T-splitsing met het fietspad ga je linksaf. Na zo’n 400 meter kom je bij strandslag Kattendel. Daar loop je over het strand terug naar het parkeerterrein en het beginpunt.

Meer weten over wandelen in de Kennemerduinen? Kijk op www.np-zuidkennemerland.nl.

Het vogelmeer kleurt prachtig paars door de weelderige bloeiende kattenstaarten.
Het vogelmeer vanuit uitkijkpunt op de Hazenberg.
Uitzicht op de Hazenberg met in de verte IJmuiden.
De trap richting het uitkijkpunt op de Hazenberg.
In de het vogelmeer zijn diverse soorten watervogels te spotten (vanuit de vogelhut).
Afbeelding
Ook de schotse hooglanders lopen in het gebied.
De vogelkijkhut (verscholen midden achter de struiken) geeft een goed zicht op het meer en de vogels.