Afbeelding
Zocherlounge

Werken van Paola Kalshoven en Willem Thijs in de Zocherlounge

Bloemendaal

BLOEMENDAAL Paola Kalshoven en Willem Thijs exposeren hun werken in de Zocherlounge in Bloemendaal.

NO WASTE FLOWERS Paola Kalshoven, maakt unica en kleine series van objecten van afvalmaterialen, zoals muurhangers, kussens, stoelen en zachte sculpturen van stof. Allemaal handgemaakt met oude, ambachtelijke technieken.

De scheidslijn tussen de vrije kunst en design is voor haar willekeurig. Ze begon als ontwerper, nu combineert ze beide disciplines. In haar werk staat circulariteit voorop. Al tijdens haar opleiding aan de ArtEZ in Arnhem verbaasde ze zich over de enorme verspilling die de massaproductie met zich meebrengt. De meeste mensen consumeren zonder na te denken over de gevolgen van deze industriële productiewijze. Op de academie begon ze daarom te werken met restanten uit de leerindustrie. In 1993 studeerde ze af met een spiegel en een kleine serie van poefjes, een kast en een grote stoel, gemaakt van industriële restproducten.

Sindsdien werkt Paola met afgedankt materiaal. Dat kan van alles zijn: overbodig geworden producten, industriële restanten, tweedehands vondsten, vuilnis of een parel gevonden op het strand. Voor Paola bestaat afval niet, alles kan een nieuwe bestemming vinden. Ze maakt gebruik van ambachtelijke technieken uit de mode en industriële technieken, zoals tuften, weven, vlechten, rijgen, breien, borduren, naaien, haken, timmeren, smelten en lassen.

Behalve als kunstenaar/ontwerper werkt Paola als styliste voor verschillende bedrijven en magazines. Ook daarbij wil ze mensen bewustmaken dat er schoonheid schuilt in afval, dat afvalproducten een tweede leven kunnen krijgen in de vorm van iets nieuws en moois.
De serie NO WASTE FLOWERS bestaat uit muurhangers, corsages, broches en vazen.

WILLEM THIJS In het omvangrijke oeuvre van Willem Thijs speelt het landschap een belangrijke rol. Dat zou je misschien niet zeggen als je kijkt naar de kleurige composities in geometrische patronen die hier aan de muur hangen. Maar vergist u zich niet, want de gedachte aan het landschap ligt er wel degelijk in besloten. Zelf zei hij hierover: “het is allemaal gegroeid uit het landschap. Een landschap is een horizontale en verticale gedachte en daar zijn mijn abstracte composities op gebaseerd.”

Thijs bracht het landschap terug tot zijn meest elementaire vormen en voegde er het element kleur aan toe. Als zoon van een textielfabrikant was hij gefascineerd door patronen en dat zie je terug in de ritmische vlakverdeling van zijn composities. Soms heb je het gevoel dat er muziek in zit.
Willem was een man van de daad: gretig, gedreven en trefzeker. Gretig, vanwege zijn enorme levenslust. Tot op hoge leeftijd ging hij op de dingen af, op zoek naar inspiratie, want er was zoveel moois, daar moest hij iets mee, vond hij zelf. Toen zijn actieradius vanwege zijn leeftijd kleiner werd, bleef hij fanatiek doorwerken in het atelier op de tweede verdieping. Met de buitenwereld in zijn hoofd.

Gedreven, dat is nog zwak uitgedrukt. Als Willem een bepaald thema in zijn hoofd had, dan moest hij dat in al z’n mogelijkheden onderzoeken. Vlakverdeling, vorm, licht en kleur, hij kon er eindeloos mee experimenteren. Het leidde tot series als de Etudes en Verkavelingen, waarin hij de grenzen verkende door steeds kleine variaties in de compositie aan te brengen. En tot experimenten zoals zijn zogenaamde Druksels, waarbij hij fotografische afdrukken van zijn eigen werk met de hand beschilderde.

En tenslotte trefzeker. Dat was een woord dat Willem graag gebruikte. Zijn composities moesten trefzeker zijn. Kijk, zei hij eens, toen we voor een van zijn schilderijen stonden. Dit is als een pijl uit een boog, die zijn doel treft. En inderdaad, het is een wonder, zo uitgebalanceerd als zijn abstracte voorstellingen zijn. Dat hele proces van schikken, wikken en wegen, het zoeken naar het juiste evenwicht, beheerste hij tot in de finesses.
In die kleurrijke, wervelende wereld van lijnen en vlakjes ligt alles besloten wat Willem Thijs ons over de wereld om ons heen wilde duidelijk maken. Het is een explosie van levensenergie en – dankzij de fraaie balans - ook een rustpunt.

Het werk van Paola en Willem is tot en met 4 november te zien in de Zocherlounge op zaterdag en zondag van 13.00 tot 15.00 uur of op afspraak. De opening van de expositie is op zaterdag 24 september om 16.00 uur. Geïnteresseerden kunnen daarbij aanwezig zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
advertentie